Opět zajímavý článeček z Brna, který vyšel v Brno magazín v roce 2007. Jsou v něm uvedeny Brněnské beatové skupiny z té doby a proto je pro nás cenný. Číňan
Nástup 60. let bývá u nás spojován se Suchým a Šlitrem či Matuškou a Pilarovou. Někteří mladí však tuto mánii pro Semafor považovali jen za umělý pokus odvést mládež od autentického rock’n’rollu z „Laxíku“ – spojeného hlavně se jmény raného Elvise Presleyho, Cliffa Richarda, Buddyho Hollyho, Eddieho Cochrana, Joe Browna, Martyho Wilda nebo Chucka Berryho – či ji obrnit proti fascinaci, již s sebou (po dvouleté úpadkové fázi twistu v letech 1961-1962) přinesla pak hudba beatových skupin jako Beatles, Rolling Stones, Hollies, Tremeloes, Merseybeats, Swinging Bluejeans či Byrds.
I rozhlasové pořady pro mládež jako Mikrofórum či dokonce Houpačku Jiřího Černého považovali zapřisáhlí „západníci“ za snahu stranických aparátčíků „postavit hráz ideologické diverzi Západu“.
To však už sem vlna bigbítu vtrhla plnou silou: o Beatles začal psát Mladý svět a brněnská premiéra jejich filmu Perný den (A Hard Day’s Night) v září 1964 v kině Scala (tehdy Moskva) se konala jen pouhý týden po jeho premiéře v Londýně! Již předtím v Brně existovaly bigbítové kapely Medic Club (Shakers), Big Beat Club, Synkopy 61 či Ruby a školní kapely jako Polaris (z gymplu na Slovaňáku), ale pak došlo přímo k explozi: Atlantis, Rocky Eagles, Singings, Vulkán, Orfeus, Birddogs, Albatros, Stop the Gods, dívčí skupina Brenchicks aj. Na tanečních koncertech v mládežnických a studentských klubech Na glajzách, v Topasu, S-klubu, Vysokoškoláku anebo v sálech restaurací Hvězda, U Kozáků či U Ševčíků nechyběla nikdy hejna mladinkých fanynek, jež si nikterak nezadaly se západními groupies. Jejich kralovnou v Brně – opravdovou „tváří brněnských Sixties“ – byla Magda Skřivánková, dívka tehdy „leťavého“ švédského typu, již po srpnu 1968 pohltil širý svět.
Ladislav Plch