Od Tyrkysu k Eleganci
Skupina Tyrkys vznikla v roce 1981. K zakládajícím členům patřil Pavel Poledníček (sólová kytara), Marek Poledníček (basová kytara), Jaroslav Fráňa (bicí) a Martina Fráňová (kytara, zpěv). Prvním útočištěm se staly kanceláře Státního statku v Dolním Žďáru. Repertoár tvořily převážně převzaté skladby českých a zahraničních interpretů. K nejoblíbenějším vzorům patřili: Olympic, Katapult, Elán, Miro Žbirka, Smokie, Def Lepard, Journay nebo Boney M. Cizí skladby byly často opatřeny českými texty a již od počátku se v programu objevovaly také vlastní skladby.
Nejraději hráli na průmyslovce
První vystoupení se konalo přímo v jídelně Státního statku. Po složení tehdy nutných přehrávek se skupina rozjela do okolních hostinců. K místům, kde hráli nejčastěji a nejraději, patřil S-klub ostrovské průmyslovky. „Bylo to díky úžasnému prostředí, ale hlavně se tam scházeli studenti průmyslovky i gymnázia, kteří uměli ten bigbeatový rambajs náležitě ocenit,“ vypráví Marek Poledníček. Dalším podobným místem byl Karlovarský K-klub, kam se propracovali o několik let později.
Skupina měla trable s aparaturou
Celou dobu existence skupiny ji provázely potíže s kvalitou hudebních nástrojů a zvukové aparatury. „Bohužel jsme se nacházeli v období reálného socialismu, což se projevovalo tak, že v obchodech nebylo takřka nic. A to, co se koupit dalo, bylo nekvalitní a cenově nedostupné. Aparaturu jsme vyráběli po domácku a nástroje vydávaly zvuky, které se jen vzdáleně podobaly nástrojům našich vzorů,“ vzpomíná Marek Poledníček. Přes všechny problémy se dostali pod křídla Domu kultury, získali zkušebnu v dnešních prostorách studia kabelové televize a dosáhli třetí kvalifikační třídy, což byl pomyslný vrchol amatérské hudební cesty. Vystupovali na různých zábavách v okolí Ostrova, na plesech a nevyhnuli se ani několika angažmá v kavárnách a klubech. Účastnili se také přehlídek, například Mládí únoru v Ostrově nebo základního kola Politické písně v Nové roli. Pamětníci vědí, že bylo jen pár možností, jak se potkat s ostatními kapelami na společném pódiu a porovnat před diváky i porotou své schopnosti.
Čas změnil složení i název kapely
Postupně se měnili členové skupiny i repertoár. Kapelou prošlo několik kytaristů, z nichž nejdéle působili Milan Mamrák, Pavel Kalous a Leoš Lippert. Za bicí soupravou se vystřídali Alexander Šťastný a Jan Dolanský. Změny v obsazení skupiny s sebou přinesly změnu stylu a větší důraz na vlastní tvorbu. Nakonec došlo ke změně názvu z Tyrkysu na Eleganci. Pro její zvuk bylo charakteristické výrazné prosazení syntezátoru.
Hudba Elegance zní nadále
„V tomto trendu jsme pokračovali i po roce 1989, kdy došlo k ukončení činnosti skupiny jako hudebního tělesa. Hudební tvorba Elegance se přenesla do studia, kde vznikla celá řada skladeb, které dodnes slouží například jako hudební doprovody dokumentů a vysílání ostrovské kabelové televize,“ uvádí Marek Poledníček. V tomto studiu také bratři Poledníčkovi zkomponovali a nahráli slavnostní fanfáry města Ostrova. Zatím poslední oblastí činnosti byla moderní duchovní hudba (například křesťanský big beat), se kterou Elegance vystoupila v různých místech na Plzeňsku a ve středních Čechách.
Aneta Hoffmeisterová