V Mariánských Lázních před Štědrým dnem zemřel ve věku 60 let Jiří Fiala.
Fotografie: archivy Petr „Kolja“ Horáček
Mariánskolázeňský básník, malíř a akční umělec. Jirka, zvaný Fík, uměleckým jménem Jiří Svině Fiala, představuje nejtemnější rameno českého undergroundu, jeho temnotemná poesie rozprostírá se v 13. komnatě proklatých, tnoucí mystické vize extatiků do syrového naturalismu české krajiny a duše, postrach všech fízlů, postrach všech Systémů, král mystifikace a ve své podstatě jediný pokračovatel praktikující filosofii Ladislava Klímy v každodenním životě.
Z kraje 80tých let vůdčí osobnost hudebního tělesa Patologický Orchestr města Mariánské Lázně, kde byla jeho apokalyptická poesie prosáklá omamnými látkami obdařena nebývalým zájmem komoušů a estébáků, pro které byl Fík a samozřejmě další lidé z undergroundové komunity, okamžitě nepřátelem státu číslo 1. Po r.1989 žije střídavě i v Praze, kde spolu s Viktorem Haitem a dalšími známými exponenty nejzažšího umění ovládá Hrdlořezy, část Žižkova a rajón kolem Novomlýnské ulice s takořka prvorepublikovou palírnou U Klimenta, kde se dějou vskutku neuvěřitelné a nadpozemské věci, píše do těch nejobskurnějších podzemních plátků z nichž nutno vypíchnout zejména Hahrhmheh, jež se stal i předmětem policejního vyšetřování iniciovaného jistým uraženým bolševickým prasákem, který bez svého vědomí hraje hlavní roli v mystifikačním pornografickém románu Mamuti táhnou do hoven. Policie se toho všeho bojí. Výslech členů redakční rady Hahrhmhehu končí fiaskem – redaktoři svorně vypovídají, že vše řídí nepolapitelný a psychopatický Kazimír Vančura vyskytující se pouze v okolí Klimentské ulice, oni sami si na nic zásadně nepamatují, protože praktikující nadrealismus jim jakékoliv vzpomínky neumožňuje, redakční příspěvky časopisu jsou na samé hraně publikovatelnosti, nepřijatelné kdykoli kýmkoliv!
V té době dokope Fík Viktora Haita k realizaci jeho prvotiny Guláš tak jak to má být, obálku tvoří v putyce U Klimenta kamarád Michal Hrdý… V samotných Hrdlořezích se také v tu dobu pořádají těžké a toxické mejdany, kde vystupují různá hudební tělesa, zejména pak jejich nespoutanější segmenty, harmonikář Pepíček, řada proklatých básníků a celým třídenním happeningům dominuje akční umění přívrženců hnutí Fluxus, představující sebetrýznění a přilehlá odvětví, pojídání vlastního obrazu v zrcadle na čas či veřejná koupel sousedovic slepic ve vaně, kdy našamponovaný tuřín je zaživa v obrovském množství pěny do koupele oškubán a posléze upečen na ukradených bilboardech! Dodnes si nikdo nevzpomíná, že by slepičinec byl usmrcen, nicméně kosti byli majiteli vráceny následující den v místní hospodě. Kde se samozřejmě strhla lítá rvačka za asistence dvou policejních antonů. To se to pak psala poesie, když se i žila!!!
Když byla půda v Praze již horká, přesunula se aktivita zpět do Mariánských Lázní. Fík zakládá poetickou skupinu Židi, vystupuje se porůznu v širokém okolí a koncerty jsou většinou součástí vernisáže Fíkovo obrazů a obrazů jeho přátel. Nejvypečenější je skandální akce v prostorech tehdejšího vojenského útvaru v Hamrníkách…Fík dále maluje a ztvárňuje biblická apokalyptická témata a zároveň píše neuvěřitelnou poesii. Je nejproklatější z proklatých, je nejryzejší underground.….
Když byla půda v Praze již horká, přesunula se aktivita zpět do Mariánských Lázní. Fík zakládá poetickou skupinu Židi, vystupuje se porůznu v širokém okolí a koncerty jsou většinou součástí vernisáže Fíkovo obrazů a obrazů jeho přátel. Nejvypečenější je skandální akce v prostorech tehdejšího vojenského útvaru v Hamrníkách…Fík dále maluje a ztvárňuje biblická apokalyptická témata a zároveň píše neuvěřitelnou poesii. Je nejproklatější z proklatých, je nejryzejší underground.….