Beat
Tento článek pojednává o hudebním stylu 60.-70. let 20. stol.
Beat (v Česku také big beat) je hudební styl, který výrazně ovlivňoval mladou generaci od poloviny 60. let do začátku 70. let 20. století. Tuto hudbu hrály hudební soubory ve složení – dvě elektrické kytary, jedna basová kytara a bicí.
Beat vznikl v Anglii, především v Londýně a Liverpoolu. V té době zde vzniklo množství nových mladých skupin, které se setkávaly se svými příznivci v malých klubech a hospodách. Na rozdíl od rock and rollových interpretů, které poslouchali jejich rodiče, nevystupovali v nákladných kostýmech, ale v tom, v čem chodili do práce nebo po ulici. Beatové písničky jsou ve 4/4 rytmu a první doba je zvýrazněna. Písničky jsou proto homogenní – jednolité.
První rádiem mimo anglické BBC, které začalo vysílat beatovou hudbu do Evropy, bylo v komunistickém Československu velmi oblíbené Radio Luxemburg.
V 50. letech byla populární hudba středního proudu spojením swingu a evropské písňové tradice. Rockovou revoluci zahájil Rock Around The Clock v roce 1953. Nicméně rock and roll nepatřil k mainstreamu a byl generační záležitostí.
Celosvětově symbolizuje big beat prvních 5 alb britských Beatles: Please Please Me (1963), With the Beatles (1963), A Hard Day’s Night (1964, Beatles for Sale (1964) a Help (1965), obsahujících kromě typického bigbeatu též cover verze rock’n’rollů. Jejich následující alba, od Revolveru (1966) po Abbey Road (1969), jsou již rocková.
Symbolem zrodu big beatu v USA je Will You Love Me Tomorrow? od The Shirelles, hit č. 1 v lednu a únoru 1961 a zejména Be My Baby od The Ronettes, hit č. 1 12. října 1963, využívající novou techniku hudebních aranží wall of sound.
Big beat od hudby let 50. let odlišuje především autentičnost, jež se projevila osobními výpověďmi v textech, na rozdíl od často plytkých textů písní předchozích a zejména pozdějších, to, že autor písně byl obvykle i jejím interpretem a to, že není určena primárně k tanci, nýbrž k poslechu. Dalším odlišujícím rysem jsou hudební nástroje: basová elektrická kytara a bicí; důraz na skupinu místo jen na zpěváka.
Dospělí v té době přijímali beat velmi kriticky. Byl pro ně symbolem rebelie a přinášel věci dosud nevídané. Dlouhé vlasy u mužů, velmi hlasitý poslech hudby.
Beat se také angažoval proti americké válce ve Vietnamu.
Za nejznámější beatové skupiny lze považovat Beatles, Rolling Stones, The Who, v Česku
Olympic, Sputnici, Synkopy 61, The Matadors, v Americe Mamas and the Papas, The Monkees a Beach Boys.
V Česku zažila beatová hudba v 60. letech obrovský rozmach a popularitu. V letech 1967 a 1968 se konaly 2 československé beatové festivaly.
Po okupaci Československa v srpnu 1968 byla beatová hudba vytlačena z oficiálních sdělovacích prostředků. Represe vůči nezávislé hudbě se stupňovaly a vyvrcholily v roce 1977 soudním procesem s Plastic People of the Universe.
V Československu je nejznámějším představitelem big beatu skupina Olympic a její hity Dej mi víc své lásky (1965), Snad jsem to zavinil já (1967) a Želva (1967) a Karel Gott svou nahrávkou Oči sněhem zaváté (1963).
Český pojem big beat nelze zaměňovat s anglickým pojmem big beat, též chemical breaks.
Clevelandský DJ Alan Freed (mj. také otec termínu rock and roll) chtěl zdůraznit, že skladba „Rock Around The Clock“ z roku 1953 (na albu, jenž sám uváděl) je něco úplě nového, a že to má především pořádný rytmus. Hovořil o rock’n’rollu a dodal, aby to ještě dál podtrhnul: This is really Big Beat!
V Československu bylo slovo Bigbít, Big Beat , někdy familiárně bigboš, chápáno malinko odlišně, jednalo se o pojem pro mainstreamovou populární hudbu 60. let 20. století, především v letech 1963 – 1969, místo nesprávného jazzová hudba či estrádní hudba. Od 70. let byl tento pojem někdy používán pro označení rocku či undergroundu.
Skupinka nadšenců kolem Pavla Kratochvíla, Toma Vašíčka, Zdeňka Leiše, Pavla Sedláčka, Petra a Jirky Jandových a Pavla Chrastiny si tehdy možná myslela, že oba termíny (rock’n’roll a bigbeat) jsou synonyma. Podle Pavla Sedláčka byla záměna záměrná, aby neprovokovali komunistickou státní moc výrazem rock’n’roll, nazvali svou skupinu „Studijní skupina big beatu“ a obecně začali používat označení bigbít. Rychle to domácnělo i mezi kulturními úředníky. Anglofonní země by česko-slovenský žánr nejspíš označily za pop-rock.